MŪSU ‘SĀPE’ AKTĪVU (IEKĀRTU) PĀRVALDĪBĀ…? (1.daļa)
Tehnisko aktīvu (iekārtu) pārvaldība ir nebeidzams izaicinājums.
Tie, kuru darba diena ir saistīta ar vārdu ‘remonti’, bieži dzīvo vienmēr klātesošā ’tas nekad nebeigsies…’ - stresiņa stāvoklī.
Savukārt tie, kuri ir šo remontu-pakalpojuma-saņēmēji, piemēram, ražošanas daļa, vai vadība, bieži uztver remontdienestu kā izmaksu posteni.
Jā, dzelži, līdzīgi kā cilvēki, mēdz slimot, novecot un arī mirt.
Un remontdienesta funkcija, līdzīgi kā dakteriem ir iesaistīties, kad ir nepieciešama palīdzība.
Šeit ir vērts atzīmēt pirmo universālo patiesību, ko esmu novērojis vairāk kā 20 gadu laikā, apmeklējot dažādus ražojošos uzņēmumus, runājot ar dažāda līmeņa darbiniekiem - uzņēmumi, kuri ir nostādījuši savus departamentus vienotu mērķu sasniegšanai, ir tie veiksmīgākie.
Kā piemēru minēšu no iekārtu uzticamības viedokļa ļoti svarīgu funkciju - iekārtu/rezerves daļu iegādes process no dažādu nodaļu skatu punkta.
Sagādes daļa. Šī departamenta veiksme ir maksimālas atlaides, zemākās cenas, garākie atmaksas termiņi, 24/7 piegādes serviss un vēl labāk ja prece vispār neskaitās uzņēmuma noliktavā un tiek turēta konsignācijas noliktavā (glabājam pie sevis un maksājam tik cik izlietojam). Kā šis spiediens atsaucās uz piegādāto detaļu un piegādātāju sniegto pakalpojumu kvalitāti…?
Ražošanas daļa. Šī nodaļa fokusējas uz ražīguma rādītājiem - cik ātri un cik vienkārši mēs spējam saražot plānoto produktu noteiktā apjomā un kvalitātē un cik ātri varam pārslēgties no produkta A uz produktu B. Bet kā ražošana bez preventīvajām apkopēm vai slogojot iekārtas 110% slodzes režīmā atsaucās uz to ilgmūžību?
Tehniskais dienests. Šis departaments kā dakterim atliek vien apkopt tādus ’pacientus’ kādi līdz tam nonāk. TA dienests, protams, priecājās par viegli remontējamām un tehniski pārdomātām iekārtām (‘maintainability’) vai kvalitatīvām rezerves daļām. Kā šī dienesta iesaiste vai ne-iesaiste iepirkuma procesos ietekmē iekārtu vai rezerves daļu izvēli? Vai pieņemot šos lēmumus TA dienestam tiek "dots vārds".
Uzņēmumu vadība ir aizņemta ar stratēģisko mērķu materializēšanu un īstenošanu. Katram no minētajām nodaļām tiek sava mērķu daļa.
Sagādes daļa pilda Finanšu pārvaldības mērķus, Ražošanas daļa kopā ar pārdošanas daļu cīnās par Ražošanas/Pārdošanas plānu izpildi un arī Tehniskajam dienestam ir jārealizē ražošanas iekārtu pārvaldības stratēģija (tādai vajadzētu būt). Ja uzņēmums mēģina, piemēram, sasniegt maksimālu ražīgumu - visu departamentu darbībai, ieskaitot remontdienestu, būtu jāpakārto šim virsmērķim.
Departamentu sadarbība ir uzņēmuma brieduma rādītājs. Ja tas tiek panākts, tad svarīgākajās darbībās tiek ņemtas vērā un izsvērtas visu departamentu intereses. Piemēram iepirkuma daļa ņem vērā TA dienesta ieteikumus attiecībā uz rezerves daļu iepirkumiem. Tas palīdz izvairīties no situācijas kad uz viena departamenta rēķina otrs saņem belzienu par slikti padarītu darbu. Piemērā ar rezerves daļām ’zemākā gabala cena’ nostāda iepirkuma daļu varoņu pozā, bet apkopju nodaļu un pastarpināti arī ražošanas nodaļu zaudētājos.
OK, departamentiem ir jāsadarbojas.
Remontdienestam un pārējiem departamentiem ir jāizprot vienkāršākie principi kas raksturo iekārtu ilgmūžību un kā tā ietekmē kopējos uzņēmuma rādītājus, piemēram, peļņu vai ražīgumu (OEE 3 dimensijas - par to kādā citā rakstā)
... turpinājums 2. daļā>
Ar neatbilstošām un slikti apkoptām iekārtām uzņēmums zaudē savu konkurētspēju - remonti ietekmē uzņēmuma efektivitāti! Kā? Par to nākošajos ierakstos
Ja Tevi interesē šis temats, pieraksties regulārai jaunumu saņemšanai par šo
tematu:
Vēlos pierakstīties jaunumu saņemšanai
Ja Tev ir konkrēti jautājumi vai ierosinājumi saistībā ar izaicinājumiem
vai savu pieredzi TA un Inženiertehnisko Aktīvu pārvaldībā raksti uz [email protected]
Lai izdodas!